En dalkullas berättelse..

På en jättefin gård i stan står ett litet sött hus. Och vi har turen att få bo där.. När du hälsar på här, kommer du att kunna läsa om livets strapatser, berättelser om livets goda, men även livets svåra, Berättelserna varvas med bilder, och en hel del bra musik.. Inredning och annat pyssel är naturligtvis självskrivet.. Så Hjärtalikt Välkommen att titta in... Vårt hem är min borg!

fredag 3 juni 2011

Timovolvo...

För snart 100 år sedan körde jag rallycross.. det hade börjat med ett par år på folkracebanorna som juniorförare, sedan ville jag ta steget upp och köra lite fortare och ha en lite bättre bil. Med hjälp av fantastiska föräldrar och bra sponsorstöd kunde jag skaffa mig en riktigt bra Volvo. Med Timomotor. Timo. Finskemotortrimmaren från Haninge. Vi fick direkt en jättefin kontakt! Han blev lite som en extrapappa för mig på tävlingarna.. på SM-tävlingarna hade han Stefan Johansson, Mats Olsson, Göran Lind och mig att hålla sina vingar över... han var vid vår buss, drack kaffe och pratade.. han pratade sin Stockholmsdialekt och han brukade skoja och säga; "Fan Maria...du kör ju lika fort som skogsmössen..." Han syftade då från sekundstriderna i Back-SM tävlingarna blandannat i Uddevalla där dom duktiga rallytjejerna Lotta Lundqvist, Lisbeth Kerttu och Yvonne Hultgren tävlade i samma klass som mig..Jag kan idag känna en stolthet och värme när jag tänker på honom och hans fantastiska stöd. Han skojade med mig, gick banan med mig..Han tog fram stetoskopet och lyssnade sig till inställningar, skruvade på mina stora weberförgasare och trixade med det mesta. En osynkad, ruskigt bra växellåda fick jag överta efter SM-vinnaren Mats Olsson ( med på bild ), kamaxel som heter duga, en topp som verkligen kvalade in bland värstingarna..avgassystem likaså..och att vi dessutom hade tillgång till hans härliga verkstad i Stockholm när det krånglade till sig, eller grejora behövde en genomgång var fantastiskt. Men det absolut finaste, och det som jag minns allra allra mest var hans kunnande, humor och oerhört varma hjärta. Timo finns inte längre bland oss, men i motorkretsar är Timo en legend, han kunde trimma Volvo som ingen annan vare sig kunde eller kan, vilket gjorde att han hade respekt med sig var än han gick.. Jag har känt att jag är stolt att jag hörde till hans team..på den tiden, för 100 år sen. Men ikväll blev den känslan ännu ännu starkare, när jag söker på Timo Volvo på Youtube och finner ett bildgalleri.. ett bildgalleri som Timos motor lagt in för ett par år sen,..det är fem minuter bilder från hans historia..Timo i trimmartagen, mekarna på verkstan, SM-vinnarna, hans Salt och Peppar som han alltid pratade om... Stefan Johansson..och tro det eller ej, men jag finns med..det kan vara från SM-finalen i Film, en gul Volvo..jag tror knappt att det är sant. Jag är hedrad, och verkligen jättejättestolt!! Jag önskar jag kunde träffa honom igen, prata med honom, se honom. Men det går inte...är så tacksam för att jag fick möjligheten att lära känna honom..han lever för alltid i mitt hjärta. Och han gjorde verkligen skillnad! Timo, den bäste av dom alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar